Dengan nama Allah yang Maha Pemurah
lagi Maha
Penyayang.
Puji dan syukur pada Allah SWT. Rahmat
dan keredhaan
Allah pada Rasul-Nya Muhammad SAW. Semoga selamat kita semuanya berserta hamba-hamba-Nya yang baik.
Taqwa itu sangat penting. Ia merupakan
aset umat Islam dunia
dan Akhirat. Ia adalah keselamatan dunia dan Akhirat. Ia adalah kemenangan dunia dan Akhirat. Ia adalah juga perlindungan dunia dan Akhirat.
Semenjak dahulu, inilah faktor yang
membawa kepada bantuan Allah
SWT di dalam segala usaha ikhtiar umat Islam. Terutama di kalangan para Sahabat. Allah buka pintu hati manusia sehingga mudah menerima
kebenaran, mudah menerima Islam
dan mudah dalam perjuangan. Allah buka laluan kepada perkembangan Islam yang pesat. Allah buka laluan dengan didatangkan para
pendokong yang berkemampuan membangunkan umat.
Allah
datangkan rasa berani yang luar biasa
kepada umat Islam dan rasa ketakutan yang amat sangat kepada para penentang. Di zaman para Tabiin di mana golongan taqwa masih ramai di tahap pemimpin hingga ke rakyat
biasa, maka Allah buka pintu ilmu
pengetahuan dalam bidang kehidupan. Ketika Barat masih dalam era kegelapan, Islam pula sedang pesat berkembang
dengan berbagai penemuan baru dalam ilmu pengetahuan.
Tetapi itu semua telah berlalu dan
sudah menjadi fakta sejarah. Telah
berlaku satu zaman di mana umat Islam asyik dengan Allah dan merindui Akhirat. Berlaku juga satu zaman yang telah Allah curahkan
segala-galanya kerana kebanyakan umatnya bertaqwa. Kini, umat Islam sudah tidak bertaqwa lagi. Bila tidak bertaqwa, hati jadi lemah
dan mudah menyerah kepada keadaan
lantas kita melupai Allah SWT. Hati tidak bergantung kepada Allah lantas Allah
melupai kita. Sepertimana tidak ada
kuasa yang dapat menahan apabila Allah kehendaki umat Islam berjaya, begitu jugalah tidak ada sebarang kuasa yang berdaya untuk menebus kekalahan
dan kehinaan umat Islam apabila
Allah kehendaki ia berlaku begitu.
Taqwa memang penting bagi umat Islam.
Sebab itu ia menjadi rukun
khutbah. Ertinya kalau tertinggal maka khutbah tidak sah. Bila khutbah tidak sah, tidak sahlah sembahyang Jumaat dan tidak sahlah sembahyang
sunat hari raya. Ini menunjukkan
besarnya sifat taqwa hingga ia menjadi rukun khutbah. Namun taqwa itu bukan sahaja tidak dihayati malah kurang difahami oleh umat Islam.
Taqwa ini telah disalahertikan. Ia
telah diremehkan, diambil ringan dan
tidak dititikberatkan. Fahaman tentang taqwa ini telah dipermudahkan. Taqwa hanya ditakrifkan sebagai buat apa yang disuruh dan tinggal apa yang
dilarang. Pengertian seperti ini tidak
mempunyai roh atau tidak membabitkan pengertian yang mendalam. Maka jadilah ia sesuatu yang hambar dan tidak memberi manfaat. Akibatnya, umat Islam
seolah-olah terasing dan terpisah
dari persoalan taqwa.
Taqwa tidak lagi menjadi teras dalam kehidupan umat Islam. Ia
hanya tinggal sebutan yang ramai
umat Islam tidak faham apa sebenar maksud, hakikat dan tuntutannya. Oleh kerana taqwa ini adalah syarat dan landasan untuk umat Islam mendapatkan dunia dan
Akhirat, maka tanpa taqwa, umat Islam
terumbang-ambing dalam kehidupan. Akhirat terlepas, dunia berciciran. Umat Islam terpaksa meniti di atas landasan orang kafir. Sebab itu umat
Islam terhina di mana-
mana, ditindas dan
diperkotak-katikkan, miskin, mundur dan berpecah belah. Umat Islam tidak ada wibawa, tidak ada maruah dan tidak ada kekuatan.
Hendak mendapatkan keuntungan dalam
ekonomi mesti dengan sifat taqwa. Hendak mendapat kemenangan dalam perjuangan
mesti ada taqwa. Hendak mendapat bantuan dan pertolongan Tuhan juga adalah
kerana taqwa. Hendak terlepas dari bala bencana atau azab penderitaan di dunia
juga mesti berdasarkan sifat taqwa.
Kalau orang Islam itu tidak ada sifat
taqwa, Tuhan bantu juga. Tuhan
bagi makan juga. Tuhan bagi ilmu juga selama mana mereka hidup. Tapi cara ini bahaya. Tuhan bagi secara kutukan. Tuhan bagi secara murka. Tuhan bagi
secara tidak redha. Ini samalah
caranya Tuhan bantu orang kafir iaitu atas dasar istidraj yakni dengan kemurkaan. Itu sebenarnya
adalah tipuan dari Tuhan.
Akhirnya dengan bantuan seperti itu, dia terjun ke Neraka. Dengan bantuan seperti itulah
dia akan membuat kezaliman dan kejahatan di atas muka bumi. Kerana mendapat sesuatu dari Tuhan secara tidak sihat,
maka hasilnya tidak sihat dan natijahnya
juga tidak sihat. Ia rosak dan merosakkan.
Amalan taqwa pula bukan setakat
sembahyang sahaja. Bukan setakat
membaca Quran, berwirid dan berzikir. Bukan juga bersuluk dan beruzlah, menjauhkan diri dari orang ramai. Taqwa bukan sahaja di surau dan di
masjid. Taqwa merangkumi segala perkara
yang berlaku dalam kehidupan, di mana sahaja, baik dalam kehidupan bermasyarakat seharian, dalam ekonomi, pembangunan, pendidikan, kenegaraan,
kebudayaan, pentadbiran, kesihatan dan sebagainya. Yang penting, setiap amalan itu ada rohnya, dihayati dan dijiwai.
Barulah setiap amalan itu menjadi amalan
taqwa.